onsdag 4. april 2012

God påske med et saftig, langstekt lammelår!


Jeg er i grunnen ikke så veldig glad i lammekjøtt,
 og det jeg skriver nå er vel nesten som å banne kjerka.
Jeg synes Norsk lammekjøtt (fra storprodusentene)
 smaker våt ull!!
 Kanhende har det sin forklaring i at vi bruker saueraser 
som produserer fin ull først og fremst? 
Jeg vet ikke, men jeg synes fettet på Norskslaktet lam
 stort sett er helt uspiselig, og bedre blir det vel ikke
 av at de lammelårene som selges nå til påske
 har ligget i frysen siden høstslaktingen. 

I år var vi så heldig å komme over fersk lammekjøtt
 fra gressbeitende, Irsk lam! Det var et flott og lubbent lår.
Passe stort (2.5 kg), og jeg var veldig spent på smaken!
 Kanskje ville dette kjøttet smake ull også?
Men, eureka! Det var aldeles nydelig! 
Det beste lammekjøttet jeg noengang har smakt!
Vi i Norge liker å tro at vår mat er verdens beste! 
Men jeg synes jeg finner både okse (og nå lam)
 fra andre land hvor kjøttet har en helt annen kvalitet.
 Når det er sagt finnes det heldigvis
småskala produsenter som har super kvalitet,
 og vi her i Oslo området kan glede oss til høsten 
da vi får et permanent "Bondens marked" i byen. Det var på tide!


Det er en første gang for alt her i livet,
 og dette var mitt første lammelår!
 Med god hjelp fra Svigermors oppskrift,
 og Livs steketips (takk, Liv! )
 ble resultatet kjempeflott! Nydelig, mørt og saftig!

Du trenger:

1 lammelår
3-4 fedd hvitløk
noen kvister fersk rosmarin
tørket timian
smør
salt og pepper
5 dl fløte
1 dl vin
(jeg brukte hvitvin siden jeg hadde en skvett stående)



Ta ut steika minst en time før den skal i ovnen. 
Sett stekovnen på 100g.
Skrell hvitløken og del hver båt i to eller tre på langs. 
Stikk med en skarp kniv i kjøttet og dytt inn bitene. 
Gjør det samme med kvister av rosmarin.
Gni inn hele steika med pepper, salt og timian 
(om du ikke har gjort det dagen før)
Smør godt med mykt smør over alt sammen tilslutt.
Sett inn et steketermometer i tjukkeste enden av låret.
 Press det inn til du treffer på beinet, og dra det ut et par cm.


Hell 5 dl vann i langpanna og ha i en stor gulrot i biter,
 og en ditto løk. Dette skal ikke spises senere.
Bare sette smak på sjyen.
 Plasser rista med steka over langpanna. 
Pass på at langpanna hele tiden har vann i bunnen. 
Fyll på etterhvert. Den siste timen 
har du i en dl eller to rød eller hvit vin.
Min stek sto inne i 5.5 timer! 
Da skrudde jeg opp temperaturen til 125g den siste 1.5 timen.
Da viste steketermometeret 72g og steken var rosa og fin inni.
Jeg hadde på varmluftsfunksjonen på ovnen hele tiden,
 men det går sikkert like fint uten.




Pakk låret inn i folie straks det er ute av ovnen, 
og hold det varmt.
Skrap i bunnen av langpanna for å med alle de gode smakene
, og sil innholdet over i ei gryte.
Hell på fløte, og kok opp. Småkok på svak varme til sausen tykner.
 Eller ha i litt JBK til å jevne den med.
Ikke glem å smake til!
 Jeg tillot meg å ha i en skvett sukkerfri skogsbærsaft i.
 Den synes jeg satte prikken over ien på sausen.


Jeg serverte lammelåret i skiver med den gode sausen.
 Rosenkål, og gulrot for dem som kan spise den. 
Rørte tyttebær er godt tilbehør.
Du kan også droppe ut å lage saus,
 og heller servere steken med fløtegratinerte jordskokker
 kryddret med rosmarin, timian og laubærblader.
 Og bruke den gode avsilte sjyen som saus.


Hansel og jeg ønsker dere alle sammen en riktig god påske! 


2 kommentarer:

  1. Nå har ikke jeg smakt så mye våt ull akkurat. :)
    Men jeg er heller ikke "overvettas" glad i kjøpesau.
    Det kommer kanskje av at vi i mange år drev gård og hadde sauer. Våre dyr gikk høgt til fjells hele sommeren og dessuten hadde vi Spælsau.
    De er mindre, slankere og ikke så feite, som Dalasauen.
    Den blir som seg hør og bør, mest brukt pga. høy slaktevekt.

    Likevel skal vi ha pinnekjøtt i morgen, - kjøpt på butikken. Har spist opp vårt eget. Men pinnekjøttet en kjøper, er faktisk nesten like godt som vårt eget.
    Bortsett fra at vi røyker og salter det litt mere.
    Vi bor fremdeles på gården, men har overlatt driften til neste generasjon og har flyttet i kårboligen !

    God påske og håper maten smaker !

    Flyttet den på rett plass ! :))

    SvarSlett